Subject: RE: Teabenõue
From: <[email-masked]>
To: 'Mari-Anne Härma' <[email-masked]>, "'TA Info'" <[email-masked]>
Date: Mon, 7 Apr 2025 20:28:51 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Mari-Anne!

Tänan vastamast. Käisin uuesti läbi MTÜ Looduse ja Inimeste Eest 25. märtsil 
2025 Terviseametile saadetud küsimused (22 tk).

Nende hulgas on mitmed küsimused jäänud vastamata.

Word-fail manuses. Algsed 22 küsimust esitatud punases kirjas. Kommentaarid 
ja lisaküsimused esitatud mustas kirjas. Palume kõikidele küsimustele 
vastata ühekaupa ja konkreetselt, mitte üldjutustavas vormis.

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

From: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
Sent: Friday, April 4, 2025 4:16 PM
To: [email-masked]
Subject: Vs: Teabenõue

Tere Kert,

Osadele teie küsimustele andsin juba vastused eelmises kirjas, seetõttu ei 
puuduta ma neid siin uuesti, et hoida kokku aega ja vältida kordusi.

Kuna tegemist oli eratellimusega, teostas Terviseameti labor täpselt need 
mõõtmised, mis tellimuses ette nähtud. Tuulikute töö peatamine ega 
vibratsioonimõõtmised ei kuulunud selle töö hulka. Mõõtmispunktid valiti 
selliselt, et need arvestaksid nii laekunud kaebustega kui ka kohaliku 
tuuleprofiiliga. Referentspunktid määrati eesmärgiga võimaldada müraallika 
võimalikult lähedast ja mitmekülgset hindamist. Kõik mõõteseadmed 
registreerisid andmeid ajatempliga. Kuigi seadmetel ei ole GPS-võimekust, on 
mõõtmiste ajad ja asukohad fikseeritud mõõtmisprotokollides.

Tuulikute pöörlemiskiirus ja energiatootlikkus sõltuvad kohalikest 
tuuletingimustest, näiteks tuule kiirusest ja suunast erinevatel kõrgustel 
ning tuule murdumisest maastiku tõttu. Need tegurid võivad selgitada 
erinevusi mõõtmispunktide tulemuste vahel. Meie andmetel olid tuulikute 
võimalikud seisakud lühiajalised (kuni 6 tundi) ning toimusid ajal, mil 
vastavas piirkonnas (ehk konkreetse tuulikugrupi juures) mõõtmisi ei 
toimunud. Samuti võib mõõtmistes esineda ajutisi pause, kui seadmeid 
paigutatakse ümber või kontrollitakse – see on kooskõlas kehtivate 
standarditega. Oluline on, et mõõtmiste käigus koguneks piisavalt andmeid, 
mille alusel saab teha usaldusväärseid järeldusi.

On tavaline ja ootuspärane, et välitingimustes on helitase (sh ka infraheli) 
kõrgem kui siseruumides. Sellepärast paljudes riikides siseruumide heli 
eraldi ei mõõdetagi, kui on kinnitatud, et välismüra jääb normide piiresse. 
Infraheli tasemete hindamiseks kasutati 1/3-oktaavribade meetodit vastavalt 
standardile ISO 1996-2:2017.

Infraheli mõõtmise akrediteering on väga haruldane, sest tegemist on 
nišiteenusega, millele turgu napib. Akrediteeringu omamine on küll 
kvaliteeditunnus, kuid mitte kohustuslik. Enamik laboreid sellesse 
investeeringut ei tee, kuna nõudlus on väga piiratud. Samas ei tähenda 
akrediteeringu puudumine, et laboril puuduks vastav pädevus või vajalikud 
seadmed – enamikus riikides on ekspertiis olemas ka ilma akrediteeringuta.

Kamali tee 19 puhul mõõdetud müratase öisel ajal (40,5 dB) on seotud 
kohaliku müraallikaga – paisutatud jõega –, mitte tuulegeneraatoritega. Seda 
kinnitab spektrianalüüs, mille tulemused näitasid selgelt teistsugust 
sagedusjaotust võrreldes tuulikute vahetus läheduses asuvate 
mõõtmispunktidega.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 25. märts 2025 14:15
Adressaat: TA Info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Koopia: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ; 
[email-masked] <mailto:[email-masked]> ; Mari-Anne Härma 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Teabenõue

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Teabenõude korras palume vastuseid manuses lisatud dokumendis esitatud 
küsimustele.

Lugupidamisega

kert lapimaa

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

+372 53 0004 53

 <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
Viirusevabawww.avast.com 
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>